top of page
  • Writer's pictureAnni Loikkanen

Miten valita kotisivujen tekijä?

Spoiler: Tämän kirjoituksen tarkoituksena ei ole nostaa minua esiin ainoana oikeana vaihtoehtona kotisivujen tekijäksi. En nimittäin pyri olemaan kaikkia varten, vaan haluan tehdä töitä sellaisten ihmisten kanssa, jotka jakavat kanssani samanlaiset arvot ja joiden tarpeisiin pystyn oikeasti vastaamaan omalla osaamisellani.


Tältä alalta löytyy monia huippuosaajia, joista jokaisella on omat vahvuutensa ja erikoisosaamisensa. Kotisivut voi toki tilata myös isommalta mainostoimistolta, mutta omien arvojeni mukaisesti suosittelen luonnollisesti tukemaan alalla toimivia pienyrittäjiä. Sopivan tekijän löytäminen voi kuitenkin olla haastavaa, erityisesti silloin kun ala on itselle tuntematon eikä oikein tiedä, mihin asioihin olisi hyvä kiinnittää huomiota. Siksi haluankin nostaa esiin pari asiaa, joihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun etsit kotisivuillesi sopivaa tekijää.


Kiinnitä huomiota näihin valitessasi kotisivujen tekijää:


Tekijän käyttämä alusta

Sopiiko kotisivujen tekijän käyttämä alusta sinulle? Tämä on ehkä yksi tärkeimmistä asioista huomioida. Älä esimerkiksi tyydy ajattelemaan, että kotisivusi tulisi olla rakennettu WordPressillä vain siksi, että sitä mainostetaan "maailman suosituimpana alustana". Tämä on vähän sama kuin ostaisit Toyotan ihan vain siitä syystä, että se on maailman suosituin automerkki. Mieti ensin, mitä tarpeita ja toiveita sinulla on kotisivujesi suhteen, ja valitse sitten vasta alusta. Osaava kotisivujen tekijä on yleensä perehtynyt myös muihin alustoihin, ja hänen tulisi osata selvittää, mikä ratkaisu on sinulle oikeasti kaikkein paras vaihtoehto.

Tekijän persoona

Kotisivujen tekeminen on iso projekti, ja sujuvan yhteistyön varmistamiseksi on hyvä selvittää, millainen tyyppi kotisivujen tekijä on ja miten teidän ajatusmaailmanne kohtaavat. Mitä paremmin kotisivujen tekijä on perillä sinun arvoistasi ja saa kiinni sinun ajatuksistasi, sitä onnistuneempi on työn lopputulos.


Tekijän tyyli

Tutustu hieman tekijän tyyliin: millaisia sivuja hän luo ja millaista niitä on käyttää. Sopiiko tekijän tyyli sinun yrityksellesi? Jos tekijältä puuttuvat omat sivut kokonaan, on tämä jo aika iso hälytysmerkki, sillä tämä viestii siitä, ettei tekijä ymmärrä brändin rakentamisen merkitystä.


Tekninen osaaminen

Tämänhän se nyt tulisi olla itsestäänselvää. Kotisivujen tekninen rakentaminen ei ole mitään rakettitiedettä, mutta aikaa vievää puuhaa se kuitenkin on. Ota selvää siitä, miten tekijä hallitsee responsiivisen suunnittelun, hakukoneoptimoinnin sekä erilaisten toimintojen lisäämisen kotisivuillesi. Tässäkin tekijän omat kotisivut antavat jo hyvin viitteitä teknisestä osaamisesta: jos hänen omia sivujaan on miellyttävä käyttää, osaa hän kiinnittää siihen huomiota myös muiden sivuja luodessa.


Ymmärrys brändäyksestä ja markkinoinnista

Hyvä kotisivujen tekijä ei toteuta vain teknisesti upeita kotisivuja, vaan hän myös pyrkii luomaan sivuston, joka tukee liiketoiminnallisia tavoitteitasi ja houkuttelee asiakkaita. Tämä vaatii ymmärrystä erityisesti brändäyksestä sekä tietämystä markkinoinnin perusteista.


Budjetti

Tärkeää se tietysti on tämäkin, ja moni alkaa etsiä tekijää ensisijaisesti budjetin perusteella. Tärkeämpää olisi kuitenkin lähteä liikkeelle siitä, mitä toiveita ja tavoitteita sinulla on kotisivujesi suhteen. Vasta tämän jälkeen kannattaa lähteä etsimään itselleen sopivaa kotisivujen tekijää, joka osaa vastata toiveisiisi ja joka myös pystyy tarjoamaan parhaan vastineen rahoillesi.


Millainen kotisivujen tekijä sitten itse olen?


Kotisivujen tekijä Anni Loikkanen

Olen koulutukseltani liiketalouden tradenomi, ja valmistumisen aikaan minulta kysyttiin: "Eikö kotisivujen rakentamiseen vaadita ihan toisenlaista koulutusta?". Oma vastaukseni tähän on, että kotisivut ovat ensisijaisesti markkinoinnin apuväline. Varsinainen rakentaminen vaatii kyllä myös teknistä osaamista, mutta pelkällä teknisellä osaamisella ei luoda kotisivuja, jotka tukevat yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita. Kotisivuissa minulle onkin tärkeää, että sivusi korostavat yrityksesi brändiä ja että ne luodaan vastaamaan kohderyhmäsi tarpeita ja odotuksia.


Oman liiketoimintani ytimessä on pienyrittäjien tukeminen.

Haluan kannustaa pienyrittäjiä erityisesti oman brändinsä kehittämiseen sekä siihen, että he pyrkisivät hyödyntämään kotisivujaan parhaalla mahdollisella tavalla. Jotta kotisivuista saisi irti mahdollisimman paljon, tulee niitä kehittää säännöllisesti ja pyrkiä luomaan sinne uutta sisältöä, joka auttaa houkuttelemaan kohderyhmää yrityksen pariin.


Minulle tärkein tavoite onkin luoda kotisivuillesi pohja, jonka kehittämiseen pystyt itse vaikuttamaan. Kotisivut ovat laaja kokonaisuus, jotka vaativat osakseen monipuolista osaamista eri osa-alueilta. Itse keskityn ensisijaisesti omaan ydinosaamiseeni eli sivuston varsinaiseen rakentamiseen. Autan sinut alkuun luomalla sinulle laadukkaat kotisivut, mutta se miten haluat lähteä kehittämään sivujasi jatkossa esimerkiksi tekstien tai valokuvien suhteen, on täysin kiinni sinusta. En kuitenkaan jätä sinua yksin kotisivujen julkaisun jälkeen, vaan olen aina tarvittaessa valmis auttamaan sinua eteenpäin kotisivujesi kehittämisessä.


Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Commentaires


Les commentaires ont été désactivés.
bottom of page